SÆVAT skal slepe MJØSFÆRGEN
Vi er blitt informert om at SÆVAT skal slepe MJØSFÆRGEN over til den modifiserte kaia på Gjøvik slik at serveringen på ferja kan starte 1.juli. Men i dag, 30.juni, ligger SÆVAT og arbeidslekteren på jobb utenfor Rambekk, og ferja stadig på Mengshoel. Så da må vi vente litt før vi kan nyte en øl på ferjedekket…. Smedstua i bakgrunnen.
- Detaljer
- Treff: 10019
MIRA på Mjøsa igjen!
Det er jo en nyhet…… Ved nærmere ettersyn viste det seg at denne farkosten er uten skrog og kan vel karakteriseres mer som flåte enn båt. Katamaran - kanskje? Men det ser ut til å være godt, pent og solid håndverk! Framdrift: påhengs. Observert på Gjøvik og på Kapp, og på vei over mot Nessundet.
Det blir stadig flere farkoster bygget på pontonger på Mjøsa, sikkert en fin måte å komme seg ut på Mjøsa, sjødyktigheten skal jeg ikke uttale meg om, men i godvær fungerer det fint! Vi lurer litt på navnet på denne, har det en kobling til de 2 andre forgagne fartøyene med samme navn?
Hvis noen kjenner mer til dette, så ta kontakt med oss, enten på tlf 95 12 50 70 eller på e-post
- Detaljer
- Treff: 11377
Mjøsfærgen - navneskilt
Dette navneskiltet henger nå i en forretningsgård i Bryggeveien på Gjøvik som huser firmaet KUKA. Da bildet ble tatt var det ingen der som kunne kommentere skiltet, men rederiet som drev Mjøsfærgen(e) gikk vel over i eiendomsbransjen da ferjetrafikken tok slutt, og dette navneskiltet markerer nok overgangen fra fartøy til hus.
- Detaljer
- Treff: 10139
VÅRDUGNADEN på Minne
VÅRDUGNADEN på Minne (8.mai 2010) ble også i år meget vellykket! Hele 18 arbeidsføre menn deltok med stor iver, og det er hyggelig at så mange med så forskjellig bakgrunn, men med felles interesse for å ta vare på anlegget på Minne kan gjøre en så stor jobb! Vi nevner ingen navn, men her var det byråkrater, håndverkere, mekanikere, en var lærer, en lege, en musiker, en tømmerhogger, forretningsmenn, og mange andre yrker representert i samstemt dugnadsånd! Det viser at interessen er levende og aktiv! Det ble gjort en masse arbeid, vi nevner i fleng: maling av en av mudderlørjene, vasking av nordveggen på Amundstua, ryddidng i Skibladnerbua, montering av motordeler (Seffle) i MF Helgøya, felling av trær, med mer. Og da vi malte mudderlørja fikk vi se merker som viser at i hvert fall noe materiale stammer fra et belgisk stålverk og er over 100 år gammelt.
Bildet viser lasting av Seffle-motordeler i ferja, som etterpå ble skrudd sammen i maskinrommet. Flere bilder kommer etter hvert!
- Detaljer
- Treff: 9903
INNLANDSBÅTER i OPPLAND ARBEIDERBLAD
NYHETER OM INNLANDSBÅTER i OPPLAND ARBEIDERBLAD
Både M/F MJØSFÆRGEN (1963) og M/B TYIN (1906) har fått spalteplass i denne avisa:
Klikk på linkene:
MJØSFÆRGEN MB TYIN
- Detaljer
- Treff: 10375