Ferjer foreslås fredet - ikke MJØSFÆRGEN
Riksantikvaren har varslet at M/F BILFERGEN (1921), M/S GRANVIN (1931) og M/F FOLGEFONN (1938) vil bli foreslått fredet. Les mer på hjemmesidene til Riksantikvaren www.ra.no . Alle 3 fartøyer er meget gode kandidater. BILFERGEN er Norges eldste bilferje, men bygget over et skrog som var tiltenkt annet bruk.
Vi burde kanskje gjøre riksantikvaren oppmerksom på at M/F MJØSFÆRGEN (1923, bygget på Minne av Sarpsborg Mek) er landets eldste bilferje som ble KONTRAHERT som bilferje og at dette fartøyet stadig er i flytende form. Kanskje noen mener at det er på tide å få ferja tilbake til Mjøsa selv om hun også har en lang historie på Randsfjorden? Ligger nå i Røykenvika under navnet RANDSFJORD.
BILFERGEN er nylig restaurert ved Hardanger fartøyvernsenter, GRANVIN er egentlig en fjordbåt med innkjøring for biler sideveis på fordekket, og FOLGEFONN er nylig hentet hjem fra England hvor hun de siste årene har vært tilholdssted for en Yacht Club i Kent.
- Detaljer
- Treff: 9962
MF Mjøsfærgen IV
Mens vi er ved mjøsfærgene: MF Mjøsfærgen IV går nå som Drøbaksund III mellom Holmestrand og Langøya og frakter avfall som deponeres der. Takk til TraktorHans på STP for opplysninger. På Langøya har det i lang tid vært uttak av kalkstein for bl.a. sementproduksjon på Slemmestad. Fra 1985 er det her behandling og deponi for miljøfarlig avfall som fylles i kraterne etter kalksteinuttaket. I framtida, når det meste er fylt opp, er tanken å lage en beskyttet lagune som båtfolket vil kunne ha stor glede av. Bildet er Langøya slik den ser ut i dag, og med en en gammel mjøsbåt i bakgrunnen!
Og slik vil Langøya med lagune kunne se ut når Mjøsfærgen IV (og noen andre!) er ferdige med jobben:
- Detaljer
- Treff: 11672
MF Aldra ex MF Mjøsfærgen V
Dette fartøyet går nå i trafikk Hemnesberget - Leirvika i Nordland. Bygget 1974 av Ankerløkken, i drift på Mjøsa til brua kom i 1985. Skåret opp, fraktet til Drammen og remontert slik den var på Mjøsa. Gikk til Haugesund, der var det flagg- og navneskifte - videre til Sandnessjøen (kuriositet: hun gikk altså i salt sjø under navnet Mjøsfærgen V). Men nå er framtida usikker for Aldra, etter tekniske problemer i høst ble det reist spørsmål om både denne og andre gamle ferjer i Nordland skal skiftes ut. Ferja er så og si uforandret fra tida på Mjøsa (45,2 x 10,6m), men det er ikke restaurant lengre. Og den er klasset ned fra 250 passasjerer og 40 biler på Mjøsa til 147 passasjerer og 29 biler nå. Bildet er lånt fra STP-forum og er tatt 9.desember 2010.
- Detaljer
- Treff: 12400
Norges eldste båter!
Det pågår nå en slags registrering av Norges eldste flytende fartøy på forumet stp-norway.com. Her er en foeløpig liste, det er mange usikre byggår og det er uvisst om alle fartøyene faktisk er flytende og operative, men interssanet uansett!
MARCUS TRANE, nordlandsbåt ca 1830
AUGVALD, notbåt Kormt kystlag 1840
LILLE HAMPEN, geitbåt Steine kystlag 1840
ANNA AV SAND, jakt 1848
PAULINE, jakt 1849
JELSE, jakt 1850
KAIA, hønerævskøyte ca 1850
JOHANNE KARINE, jakt 1854
SKIBLADNER, passasjerskip 1856
FRØIA CHARTER, 1857
ALEXANDRA, lystbåt 1860
RASMUS, trerøring Sunnmøre kystlag 1860
ENGEBRET SOOT, passasjerbåt 1861 (Ørje/red.)
ADELLA, galeas 1863
RISKAFJORD, passasjerbåt 1864
SØBLOMSTEN, fraktefartøy 1864
BRØDRENE AV SAND, jakt 1865
HANSTEEN, forskningsskip 1866
BJOREN, passasjerbåt 1867
TRYGVE (TYRVI), slepebåt 1867 (Tyrifjorden/Randsfjorden /red.)
ANNA ROGDE, skonnert 1868
PARAT, ex-passasjerbåt 1868
Jeg har tatt med båter bygget før 1870, skal oppdatere hvis jeg ser endringer. SKIBLADNER er altså Norges 9.eldste fartøy, dersom det viser seg at noen av de som er oppgitt som eldre faktisk er satt på land, vil hjuldamperen vår raskt avansere på lista.... Ikke dårlig for et såpass stort fartøy!
- Detaljer
- Treff: 11212
MS SÆVAT på brujobb i desemberkulda. Foto: Åge
- Detaljer
- Treff: 10117