• Hjem
  • Utstillingene
  • Mjøshistorie
  • Bilder
  • Båter
  • Bli medlem
  • Kontakt oss
  • Pekere
  • Foreningen
  • Mjøsa rundt
  • Logg inn/ut
  • Anlegget på Minne
  • Nyheter
Mjøssamlingene

Bilder

Kvik ved Nesbrygga

SISTE: Redaktøren har lest seg opp i Hamar Abeiderblads arkiv - og funnet løsningen på "NS" som skorsteinsmerke på KVIK: Albert Trogstad kjøpte båten i 1925 og flyttet den fra Tvedestrand til Mjøsa, og startet rutetrafikk. Den 27. november 1926 står en notis i avisa: "Til firmaregisteret er anmeldt Aktieselskabet Nes Skibsselskap som akter å drive samferdsel på Mjøsa". Rederimerket "NS" står altså for "Nes Skibsselskap"! 

**********************************************************************************************************************************

Redaktøren har lenge prøvd å finne forklaringen på det skorsteinsmerket som "KVIK" hadde i flere år - i mellomkrigstida. På dette bildet - tatt ved brygga på Nes - ses merket, men det er litt uklart. Det står "M S" eller "N S". Det er jo vanlig at rederietes merke står på skorsteinen, og i Mjøsa hadde båten følgende redere: Albert Trogstad (1925 - 1931),  Nes Dampskipsselskap (1931 - 1933), A/S KVIK (1933), Hamar og Nes Dampskipsselskap (1934 - 1954), Brede Gulliksen (1954 - ca 1965), deretter ny eier (på Gjøvik) - og ute av drift fram til hun ble senket i Totenvika 1976. 

Ingen av disse rederne har "M S" eller "N S" som naturlig symbol. Eller: Har det stått "NES" - og "E"en har falt bort?  Redaktøren etterlyser forklaring og synspunkter på en interessant bagatell i Mjøsas rederhistorie. Send e-post til p-iho@online.no eller ring/SMS på 95 12 50 70.

Kvik v_Nes_br_s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 28. november 2014
Sist oppdatert 26. juli 2015
Treff: 8292

Totenvik ex Svalen

SVALEN var ei seiljakt eid og drevet av partsrederiet Pannegstuen/Malerstuen i Totenvika. I 1923 anskaffet rederiet SVALEN II - ei ståljakt (som redaktøren kjenner godt...). Rederne satset stort etter tidens forhold - men ståljakta, bygget hos Glommens Mek i Fredrikstad, måtte jo fraktes i deler til Mjøsa og monteres. Trejakta SVALEN seilte til Eidsvoll, dit kom delene til det nye fartøyet med jernbane. Så lastet de opp spant, bjelker, skrogplater, motor og annet - og seilte til Totenvika. Der ble SVALEN II satt sammen av rederne selv og med mannskap fra Glommens. Etter at hun kom i fart, ble det navnebytte for trejakta - fra SVALEN til TOTENVIK. Og TOTENVIK seilte i mange år enda..... Det er uvisst når hun fikk motor (det kan nok ha skjedd før 1923), her ligger hun som motorjakt ved Gjøvik - ukjent dato. (Utsnitt av bilde - derfor uskarpt.)

Totenvik v_Gjvik_s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 13. november 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8117

Mjøsfærgen - de 3 eldste

Her ser vi de 3 første fartøyene i serien "MJØSFÆRGEN" .  Til venstre i bildet "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Ankerløkken 1963), til høyre: "MJØSFÆRGEN II" (bygget ved Sarpsborg mek 1950), og forrest "MJØSFÆRGEN III" ex "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Sarpsborg Mek 1923). Bildet er tatt våren 1967 og det er like før ferja fra 1923 rigges ned og skal ut på sitt siste oppdrag (kontroll av rør/kabler) før hun selges og fraktes til Randsfjorden. Foto fra Arve Nordsveens samlinger (avisklipp).

1967. Mjsfrgen_1923_Mjsfrgen_II_Mjsfrgen_1963_s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 16. oktober 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8949

Lettvindt og Munch - Mjøsa og Åsgårdstrand

Edvard Munch ble født på Løten 1863 og døde i Oslo 1944 etter et mangeslungent kunstnerliv. D/S "Lettvindt" ble bygget på Akers Mek 1867 og ble hugget 1960 på Minne etter et mangeslungent liv på Mjøsa. På minst ett tidspunkt har kunstneren og båten krysset hverandres livsløp - kanskje i 1878 eller deromkring. Arve Nordsveen har selvfølgelig engasjert seg i saken og skaffet oss (fra Munchmuseet) digital kopi av både skisse og akvarell - ekte Munch og mjøsbåt! Munch har altså som meget ung observert "Lettvindt" på vestlig kurs ut fra Hamar og festet øyeblikket på skisseblokka og senere laget en akvarell av motivet. To seiljakter er også med, passer tidsmessig godt inn i bildet.

Redaktøren har nylig vært i Åsgårdstrand Sjømannsforening og holdt foredrag om Mjøsas fartøyhistorie - i nydelige Åsgårdstrand ligger jo Munchs sommerresidens - så da rant meg denne kunstneriske linken til Mjøsa meg i hu.....  Og møtet med denne tradisjonsrike sjømannsforeningen var en sann nytelse - fargerike og ekte mennesker som tok i mot meg og Mjøsa med åpne armer og åpne sinn! Fårikål og Gammel Opland, historiefortelling og anekdoter fra New York til Papeete og Hamburg. Et utrolig godt samvær....  

Stor takk til Hans Knudsen (navigatør på "Skibladner") for at han inviterte Mjøssamlingene til Sjømannsforeningen - og i 2015 ser vi fram til at foreningen kommer på besøk til Mjøsa, "Skibladner" og Mjøssamlingene!

Lettvindt munch_s

Lettvindt munch_sss

Lettvindt sss

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 05. oktober 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8141

Skibladner Thor Start

Minnevika. Damptaubåten "Thor" ligger fortøyd, D/S "Skibladner" har dampen oppe - er hun ved å bryte vinteropplag? Helt til høyre litt av taubåten "Start". Redaktøren foreslår datering mellom 1945 og 1950. "Thor" fikk styrehus i 1941, "Skibladner" lå i opplag under krigen og "Start" er enda ikke ombygd til 1950-versjonen. 

Noen som gjenkjenner personene? Kommentarer utbes!

Skibladner Thor_Start_s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 26. september 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8144
  1. Skibladner på slipp - 1937
  2. Kong Oscar og frue i robåt
  3. Mjøsfærger 1950
  4. Svalen II - ungdommer på bakken
  5. Helgøya på femtitallet
  6. Dronningen - Lillehammer
  7. Mjøsfærgen - klinking
  8. Skibladner - plateskift
  9. Willy og vinkelsliper
  10. Willy med slep
  11. Skibladner og Mjøsen
  12. Randsfjordferja
  13. Erling Volds konfeksjonsfabrikk
  14. Mjøsfærgen og E-bil
  15. MF Helgøya 1947
  16. Hjuldamper med slep
  17. Gerd - Hurdalssjøen
  18. Samme motiv - 150 års forskjell i tid
  19. Thor 1941
  20. Kvik - 1926
  21. Kvikk 1938
  22. Minnevika og Tordenskjold
  23. Mjøsfærgen II bryter is 1966
  24. Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
  25. M/F Helgøya i 1991
  26. Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
  27. Mjøsfærgen 1923 på slipp
  28. Mjøsfærgen til Minne
  29. Røykenvika fredag 15.november 2013
  30. Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
  31. Mjøsfærgen 1923
  32. Brygga på Nes
  33. Willy på Gjøvik
  34. Ukjent dampbåt
  35. Lillehammer som lastebåt
  36. Vidar og Gjøvik
  37. Sævat i opplag
  38. Industri II utenfor Gjøvik
  39. Minne - flom og båter Minne
  40. Dølen - hekk
  41. DØLEN - nye bilder!
  42. SKREIA -
  43. KIP - taubåten som ingen vil ha...
  44. Nessundet bru
  45. Skibladner 1960
  46. Mjøsfærgen som kabelfartøy
  47. Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
  48. Varden 1927
  49. Mjøslyn rutetabell 1987
  50. Sævat - før 1960
  51. Hamar - bryggemiljø
  52. START igjen - NYTT BILDE!
  53. "Mjøsen" med kapt. Alveberg
  54. Gjøvik - havnemiljø
  55. START - eller?
  56. Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
  57. Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
  58. Mjøsfærgen V - utsmykning
  59. "Skreia" bryter is
  60. Storsjø 1992
  61. Viking I
  62. Seiljakt på Hamar
  63. Viking - igjen
  64. Varpebåt fra Stange
  65. Storsjø
  66. "Bob"
  67. Hamar-Kapp-Ferjen bygges
  68. Vinter på Hamar
  69. Viking - jakt
  70. Mira - bisettelse
  71. SÆVAT på grunn
  72. D/S "Hamar" igjen
  73. HAMAR i isen
  74. Skreia hugges
  75. Dølen, Sævat, Start
  76. Odin
  77. WINNIE ved Feiringstranda
  78. Lettvindt, Helgøy, Mira
  79. VESLEMIRA
  80. Bundefjord i opplag
  81. Tordenskjold på Tordenskjold
  82. Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
  83. M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
  84. VB 73
  85. WILLY ved Eidsvoll
  86. D/S INDUSTRI
  87. Nes brygge - maleri
  88. Velkomstplakat!
  89. NORD, dampbåt med spennende historie
  90. Mjøsfærgen II 1950
  91. Mjøssamlingene fra lufta
  92. D/S HAMAR
  93. Bergevika på Helgøya
  94. Soppeapparat
  95. Industri II på lystseilas
  96. Dåp i Mjøsa
  97. D/S SKREIA på sommertur
  98. START og THOR
  99. START som sjørøverskip
  100. Båt ved Hamar
  101. Nesbrygga
  102. NES - lossing av landbruksredskap
  103. Sjømann
  104. G.J.Castor
  105. STORSJØ 100 ÅR
  106. SÆVAT med slep
  107. Skibladner, hest heist om bord!
  108. DS VIKEN ved Minne
  109. Mjøsfærgen Mengshoel
  110. MB FRAM ved Vignes
  111. Smedstua
  112. Storsjø - 100 år!
  113. Minnevika 1955 - båter i opplag
  114. MF Helgøya i rom sjø
  115. Mjøslyn, brosjyre
  116. START - igjen
  117. Start - med flere
  118. Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
  119. Klinkere på Minne 1983
  120. M/S Bundefjord på tur
  121. START og LILLEHAMMER
  122. Vignesbrua under bygging
  123. Skreia og Olaf
  124. Kabellegger - nye opplysninger
  125. Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
  126. KVIK på Holmen
  127. Havna på Gjøvik 1902
  128. Jakta LØVEN
  129. Ny nøtt: Vrak i Vorma
  130. Minnevika - båter i vinteropplag
  131. 2 båter
  132. Roferje over Minnestryken
  133. Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
  134. Ny informasjon om bilde
  135. Kåre, Willy og lørjer
  136. Kongens siste reis
  137. Minnevika, vinteropplag
  138. DS Gjøvik på Gjøvik
  139. Mjøsfærgen 1935
  140. Nesbrua under bygging
  141. 1927
  142. Motorbåten LYNG
  143. Gjøvik 1950
  144. Annonse 1905
  145. Tordenskjold mot Kapp
  146. Kong Oscar - nytt bilde
  147. Nye bilder i utstillingene
  148. Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
  149. MF HELGØYA
  150. Hamar-Kapp-Ferjen 1956
  151. DS SKREIA og kapt. Langaard
  152. Mudringsflåten
  153. D/S Kong Oscar ved Lillehammer
  154. Skibladner 1928
  155. DØLEN ved Hamar
  156. Jernbarden
  157. Kabellegger - enda en
  158. Minne 1955 -bilde II
  159. Minne 1955
  160. DALEGUBRAN - mudringsverket
  161. D/S HAMAR ved Kapp
  162. Viken og Nord
  163. INDUSTRI II
  164. KVIK og LILLEHAMMER
  165. D/S Skibladner
  166. Mjøsfærgen II - stabelavløpning
  167. M/F HELGØYA bakker ut.
  168. Dølen 1916
  169. Winnie og Sævat 1982
  170. DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
  171. SÆVAT bunkrer
  172. Vingnesbrua, Lillehammer
  173. VARDEN, damp, seil og motor
  174. D/S INDUSTRI
  175. D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
  176. Stor aktivitet på Hamar
  177. Fraktbrev 1912
  178. Damper og jakt
  179. DS Lillehammer
  180. MB GLAD
  181. Tordenskjold i is.
  182. Hamar-Kapp-Ferjen
  183. Eidsvoll 1880-åra
  184. Stjernen - nytt bilde
  185. Hamar - flyfoto
  186. M/S BUNDEFJORD
  187. Tilvekst til båtsamlingene
  188. MB FRAM med ferje
  189. DS Kong Oscar
  190. DS TORDENSKJOLD
  191. Jessnes potetmelfabrikk
  192. Minne 1961
  193. Gjøvik brygge 1949
  194. Seil fra Mengshoel
  195. Hva er dette?
  196. HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
  197. Livet om bord i 1958
  198. Den første brua over Minnestryken
  199. D/S THOR
  200. D/S MJØSEN
  201. Hamar brygge 1910
  202. D/S DØLEN
  203. DALEGUDBRAN
  204. MAUD
  205. M/F HELGØYA
  206. Taubåten WILLY
  207. DS SKREIA
  208. Havna på kapp ca. 1890 - 1896
  209. Jakta WEGA
  210. D/S SKIBLADNER 1937
  211. Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
  212. LFG V130 STREHLA
  213. D/S HELGØY
  214. M/B RITA
  215. M/S KVIK
  216. BUNDEFJORD
  217. Stjernen
  218. Frakt av melkespann i 1939
  219. D/S Skibladner
  220. MIRA ?
  221. Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
  222. M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
  223. M/B JOMFRU KARINA
  224. STJERNEN
  225. Hamar-Kapp-Ferjen
  226. D/S Bundefjord
  227. SKREYA
  228. Seiljakta WEGA
  229. Råseiler tidlig på 1800-tallet
  230. STJERNEN
  231. M/B JOMFRU KARINE

Side 13 av 60

  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Nyhetsmeldinger

FILMER! se HER og scroll litt ned.... SISTE: Randsfjordferja

SKIBLADNERs nestenhavari 1987 og  TRØBBEL juni 1973 og 1980 - se MJØSHISTORIE

Nytt arkivmateriale! SE MJØSHISTORIE

SKREIA 1957: se BILDER

DØLEN og DALEGUDBRAN: FARGEBILDER! Se under knappen  BÅTER

Mjøssamlingene på

FACEBOOK & TWITTER!