Bilder
Dalegudbrand
D/S "DALEGUDBRAND". Bygget 1848 ved Marshall & Sons i England. Klinket sammen på Båtstø, Tretten i Gudbrandsdalen. 95x20 fot. Kun 2,5 fots dypgang. Hjulbåt. Anskaffer: Losna DS. Gikk i rute på Losna mellom Båtstø og Elstad (i Ringebu). Kort sesong og vegbygging langs vatnet gjorde at båten fikk en relativt kort karriere som en nordlig forlengelse av Mjøstrafikken. Fartøyet ble demontert og flyttet til Mjøsa. Satt i trafikk 1862 mellom Lillehammer og Hamar i konkurranse med Hovedbanens og Oplandskes båter. "Dalegudbrand" var bygget som elvebåt og ikke egnet for Mjøsas vind og vær. Uansett: Båten var en irriterende konkurrent, og i 1863 kjøpte Oplandske DS båten. De fikk den billig fordi den var uegnet - og Oplandske ble kvitt en uønsket aktør i markedet. Skipet kom aldri mer i trafikk. Ble rigget ned, maskin og kjele solgt - og "DALEGUDBRAND" ble kullekter. Men i 1913 kom båten på et annerledes oppdrag: Sammen med en nedrigget "DRONNINGEN" ble hun brukt ved hevingen av D/S "GJØVIK" i Nessundet i 1913. Vi kjenner ikke den endelige skjebnen - sannsynligvis hugget. Det finnes ingenting etter denne båten, bortsett fra et par bilder der hun er redusert til lekter.
MEN: Arve Nordsveen har kommet over dette bildet som (vi er blitt enige om) viser "DALEGUDBRAND" som passasjerbåt i drift - ved kai på Eidsvoll. Nord for brygga ligger ei seiljakt i ballast, like utenfor brygga et litt ubestemmelig fartøy - sannsynligvis en lekter. Til høyre i bildet og på land: godslektere. Jernbanen er også i aktivitet. Unikt bilde!
også i akt
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 7971
Regnbuebruer
Arild Langaard er en flittig innsender av bilder - og dette fortjener mer enn hederlig omtale! 7. mai kom Arild kjørende ned mot Minne-anlegget, og i den siste svingen fikk han se et helt spesielt skue: En meget lav regnbue som forbinder jernbanebrua og Langset-brua. Og Arild skyter blinkskudd!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 7382
Nord
D/S "NORD". 50 fot. Bygget 1876 ved Motala Werkstad som "Vormen" og sjøsatt ved Årnes for trafikk på Vorma opp til Eidsvoll. Men vannstanden gjennom Svanfossen var et problem, og ruta ble ingen suksess. I 1881 kom hun til Mjøsa som "Gjøvik", men skiftet navn igjen i 1892 til "Nord". Båten hadde flere eiere og mange slags oppdrag - blant annet den spektakulære spritsmuglingna i 1921. Under 2.verdenskrig fikk hun mye å gjøre og gikk i mange slags trafikk med utgangspunkt Gjøvik. Men i 1953 var tiden løpt fra en liten sliten dampbåt - og den i sin tid så anvendelige farkosten ble hugget opp. Bildet er fra Gjøvik og i båtens siste glansperiode.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 7538
WILLY - mudring
Kjell Johs.Torgunrud har skrevet utfyllende informasjon i gjesteboka - mange takk!
"Det ble mudret ved innseilingen til Lillehammer dampskibsbryggge i 1993, 1994 og i 1995. Bildet ble tatt høsten 1994 da min far og jeg slepte en fullastet lekter på ca 70 kubbikmeter masse til dypt vann ca 1 nautisk mil syd for Lillehammer."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"WILLY" på mudringsoppdrag med lekter på slep. I styrehuset Kjell Johs. Torgunrud og Kåre Torgunrud stikker hodet ut av styrehusdøra. Bildet er sakset fra GLB's bok om virksomheten, men bildeteksten sier ikke noe om hvor og når bildet er tatt. Redaktøren håper å få hjelp til å finne ut av det.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 7778
DS Hamar ved Sundbrygga
Yrende liv på lokalbåten! D/S HAMAR (1888) legger til kai ved Sundbrygga på Helgøya (etter redaktørens ringe vurdering).
Likeledes antas det at bildet er tatt i mellomkrigstida. HAMAR hadde aldri mast, men kran med vinsj på bakken.
Og det kan se ut som om man har fortøyd springet i lysmasta på brygga. Det er sol og sommer!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8156
- Hamar-Kapp-Ferjen og Redningsselskapet
- Mjøsfærgen - etter 15 år i drift
- Tyin og VB73
- Helgøya 1991
- Mira - nytt bilde
- Skibladner grunnstøtt!
- Hamar-Kapp-Ferjen i is
- Mjøsa er stygg - Johannes Flintoe
- Hamar-Kapp-Ferjen 1968
- Jernbarden og råseiler - Peder Balke
- Kvik ved Nesbrygga
- Totenvik ex Svalen
- Mjøsfærgen - de 3 eldste
- Lettvindt og Munch - Mjøsa og Åsgårdstrand
- Skibladner Thor Start
- Skibladner på slipp - 1937
- Kong Oscar og frue i robåt
- Mjøsfærger 1950
- Svalen II - ungdommer på bakken
- Helgøya på femtitallet
- Dronningen - Lillehammer
- Mjøsfærgen - klinking
- Skibladner - plateskift
- Willy og vinkelsliper
- Willy med slep
- Skibladner og Mjøsen
- Randsfjordferja
- Erling Volds konfeksjonsfabrikk
- Mjøsfærgen og E-bil
- MF Helgøya 1947
- Hjuldamper med slep
- Gerd - Hurdalssjøen
- Samme motiv - 150 års forskjell i tid
- Thor 1941
- Kvik - 1926
- Kvikk 1938
- Minnevika og Tordenskjold
- Mjøsfærgen II bryter is 1966
- Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
- M/F Helgøya i 1991
- Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
- Mjøsfærgen 1923 på slipp
- Mjøsfærgen til Minne
- Røykenvika fredag 15.november 2013
- Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
- Mjøsfærgen 1923
- Brygga på Nes
- Willy på Gjøvik
- Ukjent dampbåt
- Lillehammer som lastebåt
- Vidar og Gjøvik
- Sævat i opplag
- Industri II utenfor Gjøvik
- Minne - flom og båter Minne
- Dølen - hekk
- DØLEN - nye bilder!
- SKREIA -
- KIP - taubåten som ingen vil ha...
- Nessundet bru
- Skibladner 1960
- Mjøsfærgen som kabelfartøy
- Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
- Varden 1927
- Mjøslyn rutetabell 1987
- Sævat - før 1960
- Hamar - bryggemiljø
- START igjen - NYTT BILDE!
- "Mjøsen" med kapt. Alveberg
- Gjøvik - havnemiljø
- START - eller?
- Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
- Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
- Mjøsfærgen V - utsmykning
- "Skreia" bryter is
- Storsjø 1992
- Viking I
- Seiljakt på Hamar
- Viking - igjen
- Varpebåt fra Stange
- Storsjø
- "Bob"
- Hamar-Kapp-Ferjen bygges
- Vinter på Hamar
- Viking - jakt
- Mira - bisettelse
- SÆVAT på grunn
- D/S "Hamar" igjen
- HAMAR i isen
- Skreia hugges
- Dølen, Sævat, Start
- Odin
- WINNIE ved Feiringstranda
- Lettvindt, Helgøy, Mira
- VESLEMIRA
- Bundefjord i opplag
- Tordenskjold på Tordenskjold
- Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
- M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
- VB 73
- WILLY ved Eidsvoll
- D/S INDUSTRI
- Nes brygge - maleri
- Velkomstplakat!
- NORD, dampbåt med spennende historie
- Mjøsfærgen II 1950
- Mjøssamlingene fra lufta
- D/S HAMAR
- Bergevika på Helgøya
- Soppeapparat
- Industri II på lystseilas
- Dåp i Mjøsa
- D/S SKREIA på sommertur
- START og THOR
- START som sjørøverskip
- Båt ved Hamar
- Nesbrygga
- NES - lossing av landbruksredskap
- Sjømann
- G.J.Castor
- STORSJØ 100 ÅR
- SÆVAT med slep
- Skibladner, hest heist om bord!
- DS VIKEN ved Minne
- Mjøsfærgen Mengshoel
- MB FRAM ved Vignes
- Smedstua
- Storsjø - 100 år!
- Minnevika 1955 - båter i opplag
- MF Helgøya i rom sjø
- Mjøslyn, brosjyre
- START - igjen
- Start - med flere
- Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
- Klinkere på Minne 1983
- M/S Bundefjord på tur
- START og LILLEHAMMER
- Vignesbrua under bygging
- Skreia og Olaf
- Kabellegger - nye opplysninger
- Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
- KVIK på Holmen
- Havna på Gjøvik 1902
- Jakta LØVEN
- Ny nøtt: Vrak i Vorma
- Minnevika - båter i vinteropplag
- 2 båter
- Roferje over Minnestryken
- Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
- Ny informasjon om bilde
- Kåre, Willy og lørjer
- Kongens siste reis
- Minnevika, vinteropplag
- DS Gjøvik på Gjøvik
- Mjøsfærgen 1935
- Nesbrua under bygging
- 1927
- Motorbåten LYNG
- Gjøvik 1950
- Annonse 1905
- Tordenskjold mot Kapp
- Kong Oscar - nytt bilde
- Nye bilder i utstillingene
- Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
- MF HELGØYA
- Hamar-Kapp-Ferjen 1956
- DS SKREIA og kapt. Langaard
- Mudringsflåten
- D/S Kong Oscar ved Lillehammer
- Skibladner 1928
- DØLEN ved Hamar
- Jernbarden
- Kabellegger - enda en
- Minne 1955 -bilde II
- Minne 1955
- DALEGUBRAN - mudringsverket
- D/S HAMAR ved Kapp
- Viken og Nord
- INDUSTRI II
- KVIK og LILLEHAMMER
- D/S Skibladner
- Mjøsfærgen II - stabelavløpning
- M/F HELGØYA bakker ut.
- Dølen 1916
- Winnie og Sævat 1982
- DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
- SÆVAT bunkrer
- Vingnesbrua, Lillehammer
- VARDEN, damp, seil og motor
- D/S INDUSTRI
- D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
- Stor aktivitet på Hamar
- Fraktbrev 1912
- Damper og jakt
- DS Lillehammer
- MB GLAD
- Tordenskjold i is.
- Hamar-Kapp-Ferjen
- Eidsvoll 1880-åra
- Stjernen - nytt bilde
- Hamar - flyfoto
- M/S BUNDEFJORD
- Tilvekst til båtsamlingene
- MB FRAM med ferje
- DS Kong Oscar
- DS TORDENSKJOLD
- Jessnes potetmelfabrikk
- Minne 1961
- Gjøvik brygge 1949
- Seil fra Mengshoel
- Hva er dette?
- HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
- Livet om bord i 1958
- Den første brua over Minnestryken
- D/S THOR
- D/S MJØSEN
- Hamar brygge 1910
- D/S DØLEN
- DALEGUDBRAN
- MAUD
- M/F HELGØYA
- Taubåten WILLY
- DS SKREIA
- Havna på kapp ca. 1890 - 1896
- Jakta WEGA
- D/S SKIBLADNER 1937
- Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
- LFG V130 STREHLA
- D/S HELGØY
- M/B RITA
- M/S KVIK
- BUNDEFJORD
- Stjernen
- Frakt av melkespann i 1939
- D/S Skibladner
- MIRA ?
- Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
- M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
- M/B JOMFRU KARINA
- STJERNEN
- Hamar-Kapp-Ferjen
- D/S Bundefjord
- SKREYA
- Seiljakta WEGA
- Råseiler tidlig på 1800-tallet
- STJERNEN
- M/B JOMFRU KARINE