Bilder
HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
Arve Norsveen har skaffet dette bildet fra brua på ferja. Kaptein Johan Koller til rors.
ALLER SISTE!: Mannen til venstre KAN være Ole Stranden eller Vidar Havik, ELLER kanskje en helt annen? Det er flere nå som mener noe om dette, bla a Vidar Havik fra Brumunddal. Så vi vil gjerne at enda flere kommer med sitt bidrag for å få fastslått hvem dette - og de andre personene - er. Mer fra Vidar kommer etter hvert. Helt til høyre: Åse Michaelsen, restaurantør "i alle år", det er det uansett ingen tvil om.
Bjørn Halseth har også sendt oss opplysninger (se artikkel under "Mjøshistorie"), han jobbet selv på ferja fra 1968 til 1971. Ole Stranden fra Totenvika, som altså ikke er på bildet, var om bord i mange år - og på Mjøsfærgen etter at Hamar-Kapp-Ferjen ble innstilt, han begynte på tømmerbåtene.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 10440
Livet om bord i 1958
Livet om bord i 1958: På den tiden var det ikke vanlig å dra på lang sommerferietur på Mjøsa, men Bjørn Karlstad fikk altså låne KVIK (som da var lastebåt) av sin far og bestefar og dro på tur fra Totenvika til Lillehammer sammen med en gjeng kamerater. Her er potetskrellinga i gang i kahytten under dekk, og guttene er Stig Sørlie, Torleif Kirkeby, Trond Helgestad og Nils Ringlund. Bildet har vi fått låne av B. Karlstad.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 9920
Den første brua over Minnestryken
Den første brua over Minnestryken ble bygget i 1879 og var kun for tog. Det tok lang tid før ro-ferja som tok seg av all annen trafikk kunne legge inn årene for godt, nemlig hele 46 år. Men i 1925 ble det lagt kjørebaner på begge sider av brua slik at ferja ble overflødig.
Dette bildet av både damplok med vogner og ro-ferja er altså tatt mellom 1879 og 1925.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 9367
D/S THOR
D/S THOR, bygget 1875 for Hovedjernbanen med slep av lektere som oppgave. Var også en god isbryter og dessuten Mjøsas eneste spesialbygde steam-tug. Var også en viktig tømmersleper. I dag skulle vi gjerne sett at ingen av de gamle damperne ble hugget, men da THOR ble til spiker i 1957 var det spesielt mange som mente at dette var for galt - båten var fri for rust og i god stand, men oppdragene manglet….
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 10018
D/S MJØSEN
D/S MJØSEN ved Eidsvoll i 1913. Bildet er tatt av en korsanger som skulle på tur til Trondheim, og etappen til Lillehammer gikk altså med båt.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 10000
- Hamar brygge 1910
- D/S DØLEN
- DALEGUDBRAN
- MAUD
- M/F HELGØYA
- Taubåten WILLY
- DS SKREIA
- Havna på kapp ca. 1890 - 1896
- Jakta WEGA
- D/S SKIBLADNER 1937
- Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
- LFG V130 STREHLA
- D/S HELGØY
- M/B RITA
- M/S KVIK
- BUNDEFJORD
- Stjernen
- Frakt av melkespann i 1939
- D/S Skibladner
- MIRA ?
- Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
- M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
- M/B JOMFRU KARINA
- STJERNEN
- Hamar-Kapp-Ferjen
- D/S Bundefjord
- SKREYA
- Seiljakta WEGA
- Råseiler tidlig på 1800-tallet
- STJERNEN
- M/B JOMFRU KARINE