Bilder

Taubåten SÆVAT (1920) bunkrer brennolje eller smøreolje. Dette er en av de tidligste utgavene av fartøyet, legg merke til at byggeskiltet fra Glommen Mek ser ganske nytt ut. Men vi ser at det nå er 2 røykrør, ett fra vedovnen i bysse/messe på hoved-dekk (aktenfor styrehuset) og ett fra lugarene forut. På et bilde fra 1928 har den kun ett, det fra byssa, selv om tegningene viser også en ovn under dekk forut. Bildet kan derfor være tatt rett etter 1928. Foto: Mjøssamlingene.

Sommerdag på Lillehammer - på veien helt i forkant kan man skimte en hesteskyss med høylass.  Dessuten ses Thorstadbua tydelig med DS LILLEHAMMER liggende foran. I tillegg ser man et sjøhus helt inntil brua. Bildet er sakset fra GD, og årstall er ukjent dessverre. Brua ble bygget i 1934 og her ser den ganske ny ut. Tips?

Båtolog Nordsveen: Tror bildet er tatt i 1935. DS LILLEHAMMER ble solgt til Gjøvik i 1936 og bygd om til lastebåt på Hamar i 1937.

DS VARDEN kom med jernbane fra Oslofjorden til Mjøsa i 1902. Bygget ved Nyland for A.B.Bull i Tønsberg 1868. 59x14 fot. Stålskrog. Vognhandler Lund på Hamar var første eier av Varden på Mjøsa, da som dampbåt. Solgt til et Oslo-rederi 1917 som tok ut maskinen og rigget fartøyet med seil. Videre til Sandvold-kara i Totenvika som installerte motor.  VARDEN er derfor et av få fartøyer som har gått både for damp, seil og motor - som passasjerbåt, taubåt og lastebåt - mest det siste med frakt av bl.a. kalk, poteter, melkespann, sand/grus og - melkebokser fra Kapp til Hamar. Siste rederi var Albin Dahl/Anders Grønnlie. I 1961 ble fartøyet solgt for aller siste gang - til Oppland Metall for hugging. 800 kr.

 

 

Mjøsa har hatt 2 INDUSTRI'er. Her er den eldste av disse lastebåtene, bygget 1870 med treskrog av Mustad/Skattum på Gjøvik. 82 x 22 fot. Ved siden av INDUSTRI ligger ei jakt med "overladning", dvs dekkslast - her med ved. INDUSTRI ble slettet fra skipsregisteret i 1931, men allerede i 1922 meldes det at fartøyet er så godt som hugget.

Dette fartøyet ble bygget ved Motala Werkstad i 1876, da som VORMEN og uten overbygning. 48,3 fot. Kom til Gjøvik i 1881 som D/S Gjøvik og solgt videre til Eidsvoll i 1885 (men hadde stadig Gjøvik som hjemmehavn). Navneskifte til NORD i 1892. Gikk først Årnes - Eidsvoll, deretter Gjøvik - Hamar. Fra 1898 gikk hun mest i Vorma for Eidsvoll DS. Er godt kjent fra historien om spritsmugling på Mjøsa i 1921 (Julsrud Berg, Mjøsmuseets årbok 2009). Flere ombygginger. Solgt til Gjøvik 1940 og fikk da styrhus på toppen av dekkshuset. Gikk Redalen - Gjøvik og charter. Ganske uvirksom etter krigen, forsøkt bygget om til hytte (!) på Gjøvik. Hugget 1953.

Mjøssamlingene har fått en henvendelse der man etterspør tegninger og bilder av D/S NORD ex GJØVIK ex VORMEN. Mannen som spør er skipsdesigner med mor på Gjøvik, og han tenker å få bygget en modell av dette fartøyet. Han har god kontakt med en profesjonell modellbygger, så dette kan bli meget bra! Hvis noen av våre lesere har bilder eller annen informasjon som kan være til hjelp for modellbyggeren, så ta kontakt (95 12 50 70 -  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. )

(Se artikkel om modellbyggeren  http://www.aftenposten.no:80/kul_und/article3968164.ece )