Nyheter

M/B "Start" hadde fra sin første tid på Mjøsa en Avance semidiesel. Vi vet ikke om denne sto om bord da båten kom til Mjøsa i 1918, men i 1924 eller 1925 ble denne byttet til en annen svenske: ELLWE 15 Hk semiediesel, og denne sto om bord i over 50 år. Da skiftet Ove Langaard den ut med Bolinder fulldiesel - som står i båten nå. Heldigvis tok Ove vare på den gamle motoren. Karl Einar Wikøren hentet den i Feiring og kjørte den til Kapp Melkefabrikk - og der har den stått i deler i 20 år og blitt flyttet litt rundt. Redaktøren har saumfart alle rom og samlet sammen alt som er igjen av motoren. Thor Sundbakken og Jan Granholt har nå satt i gang restaurering av denne sjeldne motoren hjemme hos Thor, og han har gjort et enormt flott arbeid med den. Noe gjenstår før den igjen kan startes opp, men i løpet av våren vil den nok være i gang! Her er en video som Thor har laget slik den står nå, malt opp i det vi mener er rette farger.

Kikk på denne linken for å se videoen : ELLWE

Enda et julekort! - fra Røykenvika Vel på Brandbu med takk for godt samarbeid i 2013. Signert Kari Røken Alm. Veldig hyggelig! Håper vi kan fortsette å ha kontakt med miljøet rundt lastebåten "Brandbu" på Randsfjorden - tenker at vi inviterer de til Minne en dag på våren....

Nydelig vinterbilde fra Røykenvika med brenneriet (som har skorstein), Kafe "Oscar II" (som har "dampbåt" innendørs) og lokstallen som skal bli kultursenter.

Rykenvika postkort_s

Mjøssamlingene har fått en hyggelig julehilsen fra John T Andresen som var hos oss i høst og holdt foredrag om Glommen Mek. Han takker for bidrag til boka han er i gang med om båtene fra dette verftet og legger ved et bilde som viser Glommens bygg nr 1: "Sanne"

Sanne

Mjøssamlingene har økt tonnasjen: Åge Lien har nå overdratt fartøyet "Randsfjord" ex "Randsfjordferja" ex "Mjøsfærgen" til oss  (kjenningssignal 11065). Vi takker så mye for tilliten og gleder oss til å ta fatt på et spennede fartøyvernprosjekt! Riksantikvaren er en viktig medspiller, og uten solid støtte fra den kanten ville vi ikke kunne makte å overta et så stort og spesielt fartøy.

Båten ble bygget ved Sarpsborg Mek Greåker i 1923 og er Norges første pendelferje og ditto stålferje. Opprinnelig motor: Bolinder semidiesel. Hun er 20 meter lang og 6 meter bred. Ferja gikk på Mjøsa 1923 - 1967, deretter solgt til Gran kommune, ombygget og satt i drift som den første bilferje Horn-Bjoneroa i 1968. Men ferja ble raskt for liten, og allerede 4 år senere ble hun skiftet ut med "Mjøsfærgen II" (som stadig trafikkerer sambandet).

Fartøyet slet fortøyningene og drev på land i Røykenvika under romjulsstormen i 2011. Deretter slept til Elnestangen hvor ferja har ligget med betydelig slagside og maskinrommet under vann. Tilstand på motor (Penta) er derfor uviss. Riksantikvaren mener at båten ikke tåler enda en vinter slik den har ligget og bidratt til en redningsaksjon. Mjøssamlingene har lagt til rette for at den kan komme på slipp på Minne (der ferja ble bygget) for grundig besiktigelse, reparasjon og vedlikehold. Ferja har i dag fått status som "vernet skip" hos Riksantikvaren.

Hvis alle planer slår til, vil den gamle ferja ankomme Minne med spesialtransport natt til lørdag 16. november - eller i løpet av helga....

Mjøssamlingene takker Åge Lien for donasjonen og Riksantikvaren for et meget godt samarbeid!

Se Riksantikvaren

 

BILDET: Styreleder markerer overtagelsen av ferja ved å klatre til topps i signalmasta (foto: Nordsveen)

MF 006_skipper_s

Vårt styremedlem Frank Hagen på Lillehammer har montert ei diger sol under vernebygget for M/F "Helgøya" - det gir både fartøyet og hele anlegget en formidabel flott eksponering! Det genstår å trekke kabel fram til ferja.

 

Lys ferja_s