Nyheter

Sandblser 1_s

Sandblser 3_s

Over: Sandblåserene i gang tirsdag 4.mars. Foto: Arild Langaard

Mandag 3. mars: ProCorr er på plass og har begynt å rigge seg til.

I løpet av denne uka starter ProCorr sandblåsing og zinkpriming av ferja. Det var dette firmaet som gjorde samme jobb på "Start" og "Sævat" for noen år siden. Da hadde de også jernbanebrua under behandling i lengre tid. Arbeidet vil ta 6-7 dager. I slutten av mars kommer Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter for å restaurere skroget utvendig og ta akseltrekk og ror-reparasjon i begge ender. Dessuten skal dekkshusene på plass igjen.

26. februar stilte Jan Granholt og Thor Sundbakken med verktøy og arbeidsiver på slippen. I løpet dagen bygget de en solid leider med rekkverk opp til dekket på ferja slik at det nå er enkelt og trygt å ta seg om bord under det vidrere arbeidet. Frank Iversen og redaktøren assisterte. Vi fikk også vedlikeholdsladet batteriene på "Start" og "Willy".

Det er kjøpt inn vaskemidler og verneutstyr for å få gjort rent i maskinrom og lugarene under dekk - alt er smurt inn i ojle og møkk. Hvis noen føler seg motivert til å gjøre en innsats her, så er det bare å gå i gang! 

Trapp as

Trapp bs

Fartøyet ble i for en tid siden rettet nesten helt opp på slippvogna. Firmaet som hadde oppdraget med sikring på slippen har brukt noe tid på å ferdiggjøre jobben, men 14. februar ble ferja endelig rettet helt opp og sikret med påsveiste støtter. Neste skritt er sandblåsing av skroget utvendig og få det zinkprimet. Da må vi ha stabile varmegrader i lufta noen dager, og vi regner med å få den jobben gjort i løpet av mars, slik at Bredalsholmen kan starte utbedringene i april. I mellomtida håper vi å få en foreløpig tilstandsrapport på situasjonen i maskinrommet. 

Torsdag 30. januar var Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter (Kristiansand) på besøk på Minne for å besiktige "Mjøsfærgen" som ligger på slippen. Fartøyet er rettet opp - skal nå finjusteres og påsveises støtter. Bredalsholmen er fartøyvernsenter med spesielt ansvar for stålfartøy, og skal i løpet av våren restaurere skroget på ferja. Vi er i gang med å lage en plan for dette arbeidet, og møtet i dag var preget av optimisme. Tilstanden er generelt bra, men med en del skader og flere lekkasjer som må utbedres. Sandblåsing, zinkpriming, 2 mellomstrøk og toppstrøk er nødvendig. Dessuten må begge rorene repareres og begge akslingene trekkes. Slingrekjølene er en utfordring. Vi må klare noe på dugnad, mens fartøyvernsenterets folk tar alt som må utføres med fagmessig kompetanse. Målet er å få ferja sjøsatt så raskt som mulig - med alt under vannlinja i forskriftsmessig stand. Dekkhusene bør også på plass igjen før sjøsetting. Men - vi må vente på litt vårligere vær før arbeidet kan starte. 

Fra venstre i snødrevet: Jon Helge Aas (sjef Bredalsholmen), Bjørn Anders Nesdal (fartøyvernkonsulent), Frank Iversen og Per Inge Høiberg. FOTO: Åge Bjørnstad

Minne Bredalsh_s

Siste: Fra Mjøssamlingene er følgende påmeldt: Frank Iversen, Jan Granholt, Magnus Sefland, Åge Bjørnstad og Per Inge Høiberg.

Norsk forening for fartøyvern melder at mandag 17. februar er det landskonferanse på Best Western Hotel ved Gardermoen fra kl. 10.00 til ca kl. 16.00. Tema for konferansen er de flytende kulturminnenes betydning i samfunnet. Sjøfartsdirektøren, havnedirektøren i Oslo, Hordaland fylkeskommune og Riksantikvaren vil holde innlegg der de forteller hva de verneverdige fartøyene betyr, hvilke utfordringer de ser framover, hvilke råd de vil gi eierne og hvilke nytte de har av den vernede flåten.

Mjøssamlingene har 2 fartøyer som medlemmer: "Helgøya" og "Willy", og vi kan stille med flere deltakere. Gi beskjed til styreleder dersom du ønsker å delta - ingen kostnad.

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. - 95 12 50 70