Nyheter

Fredag 4. april ble dekkhusene heist på plass på båten så nå ligner ferja seg selv igjen! Terje Myhrer stilte med kranbil, og arbeidet gikk ganske greit. Huset er boltet til dekket, men det er vanskelig å få tak i rett type bolter (linsehode med ett spor- 450 stk), så inntil videre er det festet med midlertidige bolter. Men mye arbeid gjenstår, det er foreløpig bare et "skall". Alt av dører, vinduer, innredning og teknisk opplegg/utstyr må fornyes - noe regner vi med kan restaureres. Signalmast skal på plass og en bit av rekka på kapteinsdekket må fornyes. Men det var en stor dag! - flott å se båten som et (nesten) komplett fartøy igjen.....

Dekkshusene er 4,5 m høye, så nå ruver ferja skikkelig på slippen. (Foto: Åge Bjørnstad)

m4

m5

Det arbeides godt! Maskinrommet er nå ferdig rengjort - til slutt med hjelp fra KLM som avfettet og sugde ut - godkjent for sveising og skjæring. Dørkplatene i maskinrommet er tatt ut. Bredalsholmen: demontert propeller. Stllas kjørt fra Toten til Minne. Motoren grundig rengjort med steaming på Kapp. Dekkshusene skal etter planen remonteres fredag førstkommende. Redaktøren imponeres stadig over innsatsen!

MF bunn_s

Mandag 31.mars ble 6-cyl Volvo Penta 240 Hk heist ut av ferja og kjørt til "vår avdeling" på Kapp Melkefabrikk. Der vil kyndige maskinfolk ta kjærlig hånd om den - først grundig rengjøring, deretter trykkprøving for å finne ut om kjølesystemet har klart de 2 overvintringene i Randsfjordisen. Samme dag var det skikkelig sjau i maskinrommet - det er mye søl og møkk som skal ut - godt at noen ikke er redde for å få skitne hender....

Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter ankom på ettermiddagen og verftsfolkene er klare til innsats!

MF Mannhull_s

Over: Mann i mannhullet i drivstofftank: John

Under: Motoren på vei opp og ut

MF Ut_s

MF Opp_s

Så en luftseilas 

- og ned på lastebil fra Grønnerud. Thor og Jan er primus motorer - bokstavelig talt!

MF bil_s

MF ned_s

Etter en tur langs Mjøsa heises Pentaen inn på Kapp Melkefabrikk. "Sævat" følger nøye med i bakgrunnen......

Og så: Innomhus og klar for restaurering!

MF Inn_s

NRK TV var på Minne 26.mars og laget en reportasje om "Mjøsfærgen 1923". Innslaget vil bli sendt på Østnytt og være en sak på nettsiden til NRK Hedmark/Oppland. TV-journalisten bedyret at kringkastningen vil følge opp ferjeprosjektet og komme tilbake for å lage mer film.

Det var dugnad på ferja denne dagen med tømming av alle tanker og arbeid på dekkshusene. Dugnad også lørdag 29.mars. 

Mandag 31.mars ankommer Bredalsholmens mannskaper, og våre egne folk skal heise ut motoren og gjøre klart for skrogarbeidet. 

 NRK Minne_mars_2014

Dugnad lørdag 22. mars med div oppgaver (Magne, Frank og Arild), og mandag 24. mars med bl. a. utheising av deler fra maskinrommet. Konstruksjoner over motoren må fjernes for å få fritt leide til selve motoren som nå er løsnet og klargjort. Etter planen kommer det lastebil med kran torsdag 27. mars for å ta den ut og kjøre den til Kapp for testing og restaurering - hvis tilstanden (forhåpentligvis!) er ok. Alt arbeidet blir dokumentert med bilder.

Det ble bygget et tårn for utheising av deler. Fra venstre: Iversen, Sundbakken og Granholt. Foto: Langaard

Trn s