Mjøsa rundt

 

En RIVA 42 gikk forleden til bunns i småbåthavna ved Melkefabrikken på Kapp. Vi har ikke fått noen offisiell forklaring på uhellet, men tilskuere kunne fortelle at båten sank etter et mislykket forsøk på å ta den opp for vinteren og at en bunnventil kan ha blitt åpnet i den forbindelsen. Dette er en meget sjelden (i Norge) og kostbar italiensbygget båt, og den ble i første omgang tatt hånd om av R/S RAUNA (th i bildet) og brannvesenet. Båten er nå hevet.

Det har vært skriverier i Gjøviks Blad de siste ukene. Folk lurer jo på om det virkelig blir flytende restaurant på Gjøvik i juni i år. Men ferje-eier Kollevåg har reagert voldsomt på omtalen. Han uttrykker i kraftige ordelag at ferja er hans private eiendom og at ingen får lov til å skrive om den før han gir tillatelse. Han sier også at han nå har mest lyst til å taue ferja tilbake til Mengshoel - over isen om nødvendig! Det skal være en avtale med restauratør, og denne har visstnok allerede investert 200.000,- i fartøyet. Bildet under er tatt i 2008 ved Mengshoel (foto: Høiberg).

I Minnevika ligger skøyta PER GYNT, bygd i Rana i 1916. Richard Krogvold har hatt denne tidligere reketråleren i 25 år, og da han kjøpte båten sto det en 1 cyl HEIMDAL 35-45 Hk i maskinrommet. Da Richard skulle skifte kjølbolter for ca 10 år siden, måtte motoren ut, og ved samme anledning ble en mer moderne motor satt inn. Den gamle Heimdal'en (antakelig fra 1950-tallet) ble da liggende utendørs i deler. Mjøssamlingenes Jan Granholt på Kapp fattet interesse for motoren, og høsten 2010 ble delene kjørt på lastebil til Kapp Melkefabrikk. Jan og Stein Wiggo Alstad (også medlem i Mjøssamlingene) sandblåste, og veivaksling og sylinder ble lagt i oljebad. Jan har brukt mye tid i vinter på å pusse opp delene før de etter hvert monteres sammen til en semidiesel som skal kunne startes og blåse røykringer til sitt eget herlige akkompagnement av vellyd TØFF TØFF TØFF! Målet er å få denne og et par andre motorer utstilt i eget hus på Minne, og de skal startes opp ved gitte anledninger. Jan har dessuten - på nesten mirakuløst vis! - skaffet til veie 2 nye originale SKF-lagre til veivakslingen, disse koster 28.000,- kr, men Jan har klart å få sponsorer - og gratis lagre! 2. februar var Richard på befaring på Kapp, og optimismen var upåklagelig: Dette blir det igjen en levende motor av! 

Over og under : Jan har pusset og malt og pusset og malt.....

Under: Richard inspiserer - og er veldig fornøyd med at dette ikke er blitt til spiker.....

På Hornsodden/Helgøya er det gravrøyser, og i sommer fikk jeg et klart tegn på at det også ligger skjulte skatter nedgravd her! For i enden av regnbuen...... (Bildet et tatt fra kontorvinduet mitt på Kapp Melkefabrikk. Red.)

Mens vi venter på sommer og båtliv, kan vi jo ta et langt tilbakeblikk! Våre eldste forfedre brukte jo Mjøsa og syntes nok det var fint å bo her de også! Og fjorden ble brukt som transportåre og til matauk. Jakt på storvilt var kanskje viktigere enn fiske, derfor har de satt spor etter seg som vitner om det. Disse figurene finnes ved Moelv og ble laget av mjøsbeboere for 4-5000 år siden. Og den fineste campingcruiseren den gang var vel en uthulet trestamme ..... (se artikkel om stokkebåt under "Mjøshistorie" - Norges eldste båt.)