Mjøsa rundt

Gjøvik kommune har satt i gang legging av ny rørledning for spillvann fra Bråstadvika til Rambekk renseanlegg. Selskapet ØDP Group har startet abeidet som skal være ferdig før jul. Ledningen har en diameter på 40 cm og er 6585 m lang. Det skal også legges ned en fibersjøkabel og største dybde er på om lag 200 m. ØDP kommer fra Porsgrunnsdistriktet og har opprettet lokal base på Mengshoel. I dag var det 3 farkoster på jobb ved Bråstad: et arbdeidfartøy med kran, ei plattform med gravemaskin og en mindre arbeidsbåt.

For ganske nøyaktig 50 år siden var Mjøsfærgen leid inn for legging av 2300 m strømkabel i Mjøsa, vekt 30 tonn. Kabelen ble lastet ombord i ferja fra ei jernbanevogn på Gjøvik, den ble vinsjet over ei provisorisk bru ned til kaia hvor 10 mann kveilet kabelen på bildekket.

Brstadvika nov_2012_s

Over: Bråstadvika i dag (foto: Høiberg). Under: Sakset fra ØDPs hjemmesider.

OPD bt_s

Elvekongen ligger på slipp for kontroll fra Sjøfartsdirektoratet, men  anledningen benyttes også til et strøk maling. Arlid Langaard skimtes med rulla under vannlinja.

Foto: Erlend Fredholm

ek s

Stor aktivitet på Minneslippen 5. oktober. SKIBLADNER ble sjøsatt etter 3 uker på land for kontroll og maling av skroget. Deretter gikk turen rett til Gjøvik hvor båten skal i hus så snart vannstanden tillater det. Takk til matros Aksel Aspeli for mange gode bilder fra damperens opphold på Minne og turen oppover Mjøsa! Mens SKIBLADNER bakset litt for å komme seg ut, ankom ELVEKONGEN som ble slippsatt rett etter at damperen var vel ute. Passasjerbåten blir liggende et par uker på slippen for full konttroll med akseltrekk og det hele. Hun trenger også litt maling. Alt gikk greit i dag, takket være godt samarbeid mellom et snes dyktige og ivrige mannskaper.

 

Sett fra øvre dekk på hjulbåten og ned på anlegget får man et godt inntrykk av damperens størrelse og "høyde over havet". Foto Aksel Aspeli

M1 a

 

Ut bærer det! Foto Aksel Aspeli

M2 a

 

Skibladner ut fra slipp, Mjøssamlingenes VB70 assisterer, Elvekongen på vei inn. Foto: Per Inge

M3

 

Fin samling fartøyer på Minne i dag! Foto: Per Inge 

M4

 

Elvekongen manøvreres på plass. Litt vanskelig strøm og vind - men etter et par forsøk kom båten på plass på slippvogna. 

M5

 

Skipper Alf har f... steike et he... godt grep om båten!

M6

 

Mens Elvekongen ble trukket opp, gikk Skibladner for full steam nordover i godt  høstvær, her passeres snart Falken. Foto: Aksel Aspeli

M7 a

 

Og så er hjemmehavna i sikte og siste tur for i år er snart slutt - Gjøvik forut! Foto: Aksel Aspeli

M8 a

Søndag 30. september var det slutt på sesongen for WINNIE. Skipper Fjeldberg og de gode hjelperne hans fikk trukket skuta trygt på land der hun skal tilbringe noen måneder. Winnie har egen slipp i Tangenvika må vite....

 

Foto: Arild Langaard

Winnie a_s

Winnie b_s

Poteter og sprit var viktige frakter for bulkbåtene. SVALEN II har vært på Stange Brenneri Atlungstad mange ganger i forgagne tider i denne farten. 30. september gikk båten igjen fra Toten med potetlast til Stange. Der var det åpen dag med anslagsvis 1000 besøkende (!), inkludert riksantikvar Holme som kunne meddele at brenneriet nå er på statsbudsjettet! Mjøssamlingenes bidrag i dag var  poteter fra BIOFORSK Apelsvoll på Kapp - aller beste kvalitet for spritproduksjon med meget høyt stivelsesinnhold. Det kunne brenneriet bekrefte bare ved å skjære over en potet. Mannskap på SVALEN II i dag: Jan Granholt (maskinsjef), Magnus Sefland (overstyrmann med ansvar for isflak), Frank Iversen (båtstmann), Åge Bjørnstad (rormann og lettbåtfører), Erlend Fredholm (styrmann), Per Inge Høiberg (skipper). Fotos: Åge Bjørnstad

 

NB: NRK TV var på plass, se ØSTNYTT mandag 1. oktober!

 

Svalen Atl_s

OVER: SVALEN II ved Atlungstad

UNDER: 0,1 tonn Totenpoteter ros i land og kjøres med dølahest opp til mottaket. 

Svalen Atl_a_s