Mjøsa rundt

Denne damen har seilt mye på Mjøsa - hvem er hun?

 

PQ 2013_2

 

Fløterforeningen bygde en rekke hytter for Mjøs-mannskapene på 1950-tallet. Tømmerbåten "START" hadde jo lugar for mannskapet, men båten ble ombygd og lugaren fjernet nettopp fordi mannskapet nå skulle slippe å overnatte om bord, men kunne bo på land. Disse fløterhyttene er også en del av Mjøshistoria, og de som stadig eksisterer bør derfor bevares. Fløterbrakka på Minne er et slikt hus, ellers så står det ei hytte på den lille holmen Fluren ved Biri og ei nede i Vorma. Bildet viser fløterhytta på Tangen. Den er nå en del av campingplassen, men ikke desto mindre et kulturminne. (Foto: Ole Arnt Fjeldberg)

Flterhytta Tangen

Slik så Mjøsa ut fra et rutefly fra Trondheim til Gardermoen sist fredag (foto: Per Jo H Høiberg)

Mjsa fly_s

Det går stadig framover med restaureringa av denne gamle motoren. Jan Granholt er stadig i sving med noe, og i dag var alt  klart for å få stempelet på plass.

Motordugnadsgjengen i konsentrert arbeid på Kapp Melkefabrikk:

Fra venstre: Richard Krogvold, Jan Granholt, Stein Wiggo Alstad.    (Foto: Høiberg)

H -_s

Straks etter siste medlemsmøte på Minne fant  redaktøren et bilde i postkassa på Melkefabrikken - av en maskintelegraf. Karl Einar Wikøren - som har vært mer på Mjøsa enn de fleste av oss - kunne fortelle at han har dette klenodiet hjemme - montert inn i veggen! Kalle fikk denne telegrafen (som er maskinromsenheten) som betaling for en jobb han gjorde om bord i fartøyet  lenge etter at ferja var i drift som rutebåt. Han forteller også at maskintelegrafenheten som sto på brua også skal være tatt vare på, samt ei lanterne. Dessuten vet vi at rattet også er bevart. Og byggeskiltet befinner seg jo nå på Minne - gitt som gave til Mjøssamlingene. På Kapp har vi stoler fra restauranten. Og DA begynner vi å få en liten oversikt over hva som eksisterer av minner fra denne ferja. Men hva med skipsklokka som slo de foreskrevne 13 raske og 3 lange slagene før avgang? Noen som vet noe?

Takk til Kalle for bilde og info.

Hamar-Kapp-Ferjen maskintelegraf_K_E_Wikren_s