Mjøsa rundt

M/B Bolken (VB75 bygget på Stord 1954) gjorde 29.desember sin tradisjonelle romjulstur med gjester, fersk suppe og adekvat drikke. Fra Minne til Eidsvoll, deretter opp til Feiring, så ned til Fremmingøya der de måtte snu og gå opp Minnestryken igjen slik at Arild Langaard fikk tatt bilde! 

Bolken b 29.12.17 s

Over: Bolken i fin vinterform opp Minnestryken (foto: Arild Langaard)

Under: Selskapet svingte også innom Svalen II der det var arbeid om bord i dag (foto: red)

Bolken 29.12.17 s

Hjuldamperen har vært på Minne og bl a fått utbedret hekken under en hektisk og krevende operasjon. Deretter har båten ligget til kai på Gjøvik i påvente av lav nok vannstand til at hun kunne snike seg inn i vinterhulen. Det var maksvær i dag - og manøvren ble vellykket utført!

Skibladner i hus 03.11.17 as

R/S MJØSVEKTEREN assisterte. Foto: Aksel Aspeli

Skibladner i hus 03.11.17 bs

 

Atlungstad Brenneri på Stange har et godt forhold til Mjøsa og båttrafikken - derfor har de i flere år invitert M/S Svalen II til høstarrangementet for å markere at de gamle Totenbåtene kom med potetlaster. I år hadde Mat fra Toten sponset 100 kg industripotet, og Svalen la trøstig ut fra Kapp i frisk bris til midtfjords kuling  fra øst-sørøst. Båten tåler godt litt grov sjø, men det går ut over farta.... Så kl 12.50 la vi til ved Atlungstad og losset potetlasta. Denne ble trillet i land, målt for stivelsesinnhold og så satt inn i spritproduksjonen. 

aaas

aabs

aacs

 

Lørdag 9. september ble passasjerbåten M/S Elvekongen slippsatt for kontroll og vedlikehold. Samtidig fikk 6 mann i Mjøssamlingene  såkalt "dokumentert opplæring" (etter forskrift) i håndtering av det nye opphalingssystemet. Alt gikk vel, og de nye hydraulisk drevne støttene viste seg igjen å innfri alle forventninger. Dokkmaster var John Pedersen.

Es

Ees

Eees

Eeees

 

Rapport fra Aksel Aspeli:
Mandag 21. august gikk M/B Start fra Kapp til Minne for å ligge klar til Mjøsdagen. Skipper Aksel og matros Arve ombord, et par som allerede før avgang var godt i gang med sine historiske diskusjoner om Skibladner. I løpet av turen ble mange temaer tatt opp, og flere teorier diskutert nøye. Avgang Kapp 10:20, og vi fikk umiddelbart god medvind, noe som bidro til en snittfart på ca. 6 knop, og som sørget for at vi var på Minne på rekord-tid: 3 timer og 40 minutter. Ankomst Minne 14:00. Grunnet sterk medstrøm ned Minnestryken hadde vi utrolige 8,5 knop når vi tørnet inn i Minnevika (dokumentert via screenshot fra kartet). Vi fikk en drivstoff-billig tur uten å kjøre maskinen for hardt. 
image4 s
image1 s
image8 s