Bilder
Kvik ved Nesbrygga
SISTE: Redaktøren har lest seg opp i Hamar Abeiderblads arkiv - og funnet løsningen på "NS" som skorsteinsmerke på KVIK: Albert Trogstad kjøpte båten i 1925 og flyttet den fra Tvedestrand til Mjøsa, og startet rutetrafikk. Den 27. november 1926 står en notis i avisa: "Til firmaregisteret er anmeldt Aktieselskabet Nes Skibsselskap som akter å drive samferdsel på Mjøsa". Rederimerket "NS" står altså for "Nes Skibsselskap"!
**********************************************************************************************************************************
Redaktøren har lenge prøvd å finne forklaringen på det skorsteinsmerket som "KVIK" hadde i flere år - i mellomkrigstida. På dette bildet - tatt ved brygga på Nes - ses merket, men det er litt uklart. Det står "M S" eller "N S". Det er jo vanlig at rederietes merke står på skorsteinen, og i Mjøsa hadde båten følgende redere: Albert Trogstad (1925 - 1931), Nes Dampskipsselskap (1931 - 1933), A/S KVIK (1933), Hamar og Nes Dampskipsselskap (1934 - 1954), Brede Gulliksen (1954 - ca 1965), deretter ny eier (på Gjøvik) - og ute av drift fram til hun ble senket i Totenvika 1976.
Ingen av disse rederne har "M S" eller "N S" som naturlig symbol. Eller: Har det stått "NES" - og "E"en har falt bort? Redaktøren etterlyser forklaring og synspunkter på en interessant bagatell i Mjøsas rederhistorie. Send e-post til
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8666
Totenvik ex Svalen
SVALEN var ei seiljakt eid og drevet av partsrederiet Pannegstuen/Malerstuen i Totenvika. I 1923 anskaffet rederiet SVALEN II - ei ståljakt (som redaktøren kjenner godt...). Rederne satset stort etter tidens forhold - men ståljakta, bygget hos Glommens Mek i Fredrikstad, måtte jo fraktes i deler til Mjøsa og monteres. Trejakta SVALEN seilte til Eidsvoll, dit kom delene til det nye fartøyet med jernbane. Så lastet de opp spant, bjelker, skrogplater, motor og annet - og seilte til Totenvika. Der ble SVALEN II satt sammen av rederne selv og med mannskap fra Glommens. Etter at hun kom i fart, ble det navnebytte for trejakta - fra SVALEN til TOTENVIK. Og TOTENVIK seilte i mange år enda..... Det er uvisst når hun fikk motor (det kan nok ha skjedd før 1923), her ligger hun som motorjakt ved Gjøvik - ukjent dato. (Utsnitt av bilde - derfor uskarpt.)
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8464
Mjøsfærgen - de 3 eldste
Her ser vi de 3 første fartøyene i serien "MJØSFÆRGEN" . Til venstre i bildet "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Ankerløkken 1963), til høyre: "MJØSFÆRGEN II" (bygget ved Sarpsborg mek 1950), og forrest "MJØSFÆRGEN III" ex "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Sarpsborg Mek 1923). Bildet er tatt våren 1967 og det er like før ferja fra 1923 rigges ned og skal ut på sitt siste oppdrag (kontroll av rør/kabler) før hun selges og fraktes til Randsfjorden. Foto fra Arve Nordsveens samlinger (avisklipp).
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 9406
Lettvindt og Munch - Mjøsa og Åsgårdstrand
Edvard Munch ble født på Løten 1863 og døde i Oslo 1944 etter et mangeslungent kunstnerliv. D/S "Lettvindt" ble bygget på Akers Mek 1867 og ble hugget 1960 på Minne etter et mangeslungent liv på Mjøsa. På minst ett tidspunkt har kunstneren og båten krysset hverandres livsløp - kanskje i 1878 eller deromkring. Arve Nordsveen har selvfølgelig engasjert seg i saken og skaffet oss (fra Munchmuseet) digital kopi av både skisse og akvarell - ekte Munch og mjøsbåt! Munch har altså som meget ung observert "Lettvindt" på vestlig kurs ut fra Hamar og festet øyeblikket på skisseblokka og senere laget en akvarell av motivet. To seiljakter er også med, passer tidsmessig godt inn i bildet.
Redaktøren har nylig vært i Åsgårdstrand Sjømannsforening og holdt foredrag om Mjøsas fartøyhistorie - i nydelige Åsgårdstrand ligger jo Munchs sommerresidens - så da rant meg denne kunstneriske linken til Mjøsa meg i hu..... Og møtet med denne tradisjonsrike sjømannsforeningen var en sann nytelse - fargerike og ekte mennesker som tok i mot meg og Mjøsa med åpne armer og åpne sinn! Fårikål og Gammel Opland, historiefortelling og anekdoter fra New York til Papeete og Hamburg. Et utrolig godt samvær....
Stor takk til Hans Knudsen (navigatør på "Skibladner") for at han inviterte Mjøssamlingene til Sjømannsforeningen - og i 2015 ser vi fram til at foreningen kommer på besøk til Mjøsa, "Skibladner" og Mjøssamlingene!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8488
Skibladner Thor Start
Minnevika. Damptaubåten "Thor" ligger fortøyd, D/S "Skibladner" har dampen oppe - er hun ved å bryte vinteropplag? Helt til høyre litt av taubåten "Start". Redaktøren foreslår datering mellom 1945 og 1950. "Thor" fikk styrehus i 1941, "Skibladner" lå i opplag under krigen og "Start" er enda ikke ombygd til 1950-versjonen.
Noen som gjenkjenner personene? Kommentarer utbes!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8494
- Skibladner på slipp - 1937
- Kong Oscar og frue i robåt
- Mjøsfærger 1950
- Svalen II - ungdommer på bakken
- Helgøya på femtitallet
- Dronningen - Lillehammer
- Mjøsfærgen - klinking
- Skibladner - plateskift
- Willy og vinkelsliper
- Willy med slep
- Skibladner og Mjøsen
- Randsfjordferja
- Erling Volds konfeksjonsfabrikk
- Mjøsfærgen og E-bil
- MF Helgøya 1947
- Hjuldamper med slep
- Gerd - Hurdalssjøen
- Samme motiv - 150 års forskjell i tid
- Thor 1941
- Kvik - 1926
- Kvikk 1938
- Minnevika og Tordenskjold
- Mjøsfærgen II bryter is 1966
- Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
- M/F Helgøya i 1991
- Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
- Mjøsfærgen 1923 på slipp
- Mjøsfærgen til Minne
- Røykenvika fredag 15.november 2013
- Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
- Mjøsfærgen 1923
- Brygga på Nes
- Willy på Gjøvik
- Ukjent dampbåt
- Lillehammer som lastebåt
- Vidar og Gjøvik
- Sævat i opplag
- Industri II utenfor Gjøvik
- Minne - flom og båter Minne
- Dølen - hekk
- DØLEN - nye bilder!
- SKREIA -
- KIP - taubåten som ingen vil ha...
- Nessundet bru
- Skibladner 1960
- Mjøsfærgen som kabelfartøy
- Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
- Varden 1927
- Mjøslyn rutetabell 1987
- Sævat - før 1960
- Hamar - bryggemiljø
- START igjen - NYTT BILDE!
- "Mjøsen" med kapt. Alveberg
- Gjøvik - havnemiljø
- START - eller?
- Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
- Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
- Mjøsfærgen V - utsmykning
- "Skreia" bryter is
- Storsjø 1992
- Viking I
- Seiljakt på Hamar
- Viking - igjen
- Varpebåt fra Stange
- Storsjø
- "Bob"
- Hamar-Kapp-Ferjen bygges
- Vinter på Hamar
- Viking - jakt
- Mira - bisettelse
- SÆVAT på grunn
- D/S "Hamar" igjen
- HAMAR i isen
- Skreia hugges
- Dølen, Sævat, Start
- Odin
- WINNIE ved Feiringstranda
- Lettvindt, Helgøy, Mira
- VESLEMIRA
- Bundefjord i opplag
- Tordenskjold på Tordenskjold
- Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
- M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
- VB 73
- WILLY ved Eidsvoll
- D/S INDUSTRI
- Nes brygge - maleri
- Velkomstplakat!
- NORD, dampbåt med spennende historie
- Mjøsfærgen II 1950
- Mjøssamlingene fra lufta
- D/S HAMAR
- Bergevika på Helgøya
- Soppeapparat
- Industri II på lystseilas
- Dåp i Mjøsa
- D/S SKREIA på sommertur
- START og THOR
- START som sjørøverskip
- Båt ved Hamar
- Nesbrygga
- NES - lossing av landbruksredskap
- Sjømann
- G.J.Castor
- STORSJØ 100 ÅR
- SÆVAT med slep
- Skibladner, hest heist om bord!
- DS VIKEN ved Minne
- Mjøsfærgen Mengshoel
- MB FRAM ved Vignes
- Smedstua
- Storsjø - 100 år!
- Minnevika 1955 - båter i opplag
- MF Helgøya i rom sjø
- Mjøslyn, brosjyre
- START - igjen
- Start - med flere
- Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
- Klinkere på Minne 1983
- M/S Bundefjord på tur
- START og LILLEHAMMER
- Vignesbrua under bygging
- Skreia og Olaf
- Kabellegger - nye opplysninger
- Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
- KVIK på Holmen
- Havna på Gjøvik 1902
- Jakta LØVEN
- Ny nøtt: Vrak i Vorma
- Minnevika - båter i vinteropplag
- 2 båter
- Roferje over Minnestryken
- Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
- Ny informasjon om bilde
- Kåre, Willy og lørjer
- Kongens siste reis
- Minnevika, vinteropplag
- DS Gjøvik på Gjøvik
- Mjøsfærgen 1935
- Nesbrua under bygging
- 1927
- Motorbåten LYNG
- Gjøvik 1950
- Annonse 1905
- Tordenskjold mot Kapp
- Kong Oscar - nytt bilde
- Nye bilder i utstillingene
- Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
- MF HELGØYA
- Hamar-Kapp-Ferjen 1956
- DS SKREIA og kapt. Langaard
- Mudringsflåten
- D/S Kong Oscar ved Lillehammer
- Skibladner 1928
- DØLEN ved Hamar
- Jernbarden
- Kabellegger - enda en
- Minne 1955 -bilde II
- Minne 1955
- DALEGUBRAN - mudringsverket
- D/S HAMAR ved Kapp
- Viken og Nord
- INDUSTRI II
- KVIK og LILLEHAMMER
- D/S Skibladner
- Mjøsfærgen II - stabelavløpning
- M/F HELGØYA bakker ut.
- Dølen 1916
- Winnie og Sævat 1982
- DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
- SÆVAT bunkrer
- Vingnesbrua, Lillehammer
- VARDEN, damp, seil og motor
- D/S INDUSTRI
- D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
- Stor aktivitet på Hamar
- Fraktbrev 1912
- Damper og jakt
- DS Lillehammer
- MB GLAD
- Tordenskjold i is.
- Hamar-Kapp-Ferjen
- Eidsvoll 1880-åra
- Stjernen - nytt bilde
- Hamar - flyfoto
- M/S BUNDEFJORD
- Tilvekst til båtsamlingene
- MB FRAM med ferje
- DS Kong Oscar
- DS TORDENSKJOLD
- Jessnes potetmelfabrikk
- Minne 1961
- Gjøvik brygge 1949
- Seil fra Mengshoel
- Hva er dette?
- HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
- Livet om bord i 1958
- Den første brua over Minnestryken
- D/S THOR
- D/S MJØSEN
- Hamar brygge 1910
- D/S DØLEN
- DALEGUDBRAN
- MAUD
- M/F HELGØYA
- Taubåten WILLY
- DS SKREIA
- Havna på kapp ca. 1890 - 1896
- Jakta WEGA
- D/S SKIBLADNER 1937
- Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
- LFG V130 STREHLA
- D/S HELGØY
- M/B RITA
- M/S KVIK
- BUNDEFJORD
- Stjernen
- Frakt av melkespann i 1939
- D/S Skibladner
- MIRA ?
- Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
- M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
- M/B JOMFRU KARINA
- STJERNEN
- Hamar-Kapp-Ferjen
- D/S Bundefjord
- SKREYA
- Seiljakta WEGA
- Råseiler tidlig på 1800-tallet
- STJERNEN
- M/B JOMFRU KARINE