Utskrift

Her er en presentasjon av båter som har vært / er i profesjonell drift, og som stadig kan ses på Mjøsa:

 

 

D/S SKIBLADNER (1856) nærmere presentasjon er overflødig her. Se www.skibladner.no

Framdrift: Damp, trippel  ekspansjonsmaskin 606 Hk Akers Mek (installert 1888)

D/S SKIBLADNER i dis ut fra Kapp (foto: Høiberg)

 

Motortaubåten M/B START er nå dokumentert tilbake til 1918, da kom den til Mjøsa med tog fra Porsgrunn, men vi vet ikke når den er bygget.  Den har vært gjennom flere ombygginger, og har nå et utseende ca tilsvarende 1950-utgaven. Styrehuset er laget av deler fra styrehuset på D/S DØLEN (1909) som ligger sunket i Vorma (og som nå eies av Mjøssamlingene). M/B START brukes til turer med elever, sommerskole Mjøsa (i samarbeid med Redningsselskapet) og andre som er interessert i mjøshistorie. Framdrift: Bolinder Diesel 4 cyl (tidligere Aavance og Ellwe semidieseler).
Kontakt skipper for mer info: Per Inge  på 95 12 50 70

Over: START i originalutgave på Mjøsa. Under: START på Helgøya 2010 (Foto: Høiberg)

  
 

M/S SÆVAT (1920)  har hjemmehavn på Kapp hvor eier Odd Martinsen tar vare på denne historiske skuta. SÆVAT har stadig noen oppdrag rundt hele Mjøsa. Bygget av Glommens Mek og beregnet på store slep mellom Lillehammer og Eidsvoll. Største slep (1963) 109.000 stokker (=600 lastebillass). Tatt ut av sleping 1972. Solgt til Mjøsfærgen 1981 og videre til AS Mjøslekter til byggingen av Mjøsbrua. Odd Martinsen har vært eier siden 1985. Framdrift: Caterpillar. (Foto: Høiberg)

 

M/B WILLY (på Mjøsa fra 1949) ligger på Minne. Foreningen MJØSSAMLINGENE fikk båten i gave av GLB i 2009 og vi startet oppussing i 2011. Båten ble bygget i England under 2.verdenskrig som ett av mange fartøyer i UNICRAFT-serien. Disse båtene ble bygget slik at de lett kunnne fraktes i deler ("flatpakket") til fx Persiagulfen, der de fungerte som supply- og taubåter. Men 2 slike fartøy havnet altså på Mjøsa: WILLY og WINNIE. WILLY er i dag nesten identisk fra ombyggingen i 1958. Tømmertrekker fram til nedleggelsen av fløtinga i 1980. Har siden jobbet med mudring, inspeksjon og div andre oppdrag. 2011 malt i fløtningsfarger, nye vinduer rund baut, nye skylights, ny gjøstake og antennemaster, malt maskinrom og maskin, mm. Motor: Albin diesel, opprinnelig Russell-Newberry.

Willy 2011

Foto: Høiberg

 

M/F HELGØYA (1938) ble bygget på Helgøya av Motorfabrikken GIDEON (Molde). Sjøsatt 27.mai 1938 og avløste da "Helgøya-ferja" (1928).  Gikk siste rutetur 23.november 1957 da brua ble åpnet. Etter 26 år på Tyrifjorden, ble ferja kjøpt tilbake til Mjøsa og restaurert av Mjøssamlingenes entusiaster fra Helgøya. Ble skadet under flommen i 1995, og står nå på land på Minne under et vernebygg. M/F Helgøya er medlem i Norsk forening for fartøyvern. Motor: Seffle, opprinnelig Gideon.

 

M/B WINNIE (på Mjøsa fra 1949), søsterbåten til WILLY (se historikk på WILLY). Nå er båten tatt godt vare på som fritidsbåt. På bildet under trekker Winnie det siste tømmerslepet på Mjøsa 18.juli 1980 fra Åkersvika, Hamar til Eidsvoll. Ble deretter solgt til AS Mjøslekter og brukt ved bygginga av Mjøsbrua. Har hatt flere eiere siden. Per Sætre overdro båten i 2009 til Ole Arnt Fjeldberg på Tangen. 2015: Ny eier: Stian Solberg, Gjøvik.

Motor: Albin diesel, opprinnelig Russell- Newberry.

Under: WINNIE ved Kapp 2007 (foto: Høiberg)

 

M/S SVALEN II (1923)  Bygget av Glommens Mek som lastebåt for Evald Pannengstuen og Adolf Malerstuen med hjemmehavn i Totenvika. Fraktet sand, tegl og poteter mm. Var i drift til ca 1965. Ombygd til fritidsbåt på 1970-tallet. Har Minnevika som hjemmehavn og vinteropplag, men ligger mye på Kapp sommerstid. Motor: MAN diesel, opprinnelig Bolinder semidiesel.  Bildet øverst er tatt etter slippsetting 2011 (foto: Høiberg), det underste er fra tida som lastebåt (fotograf ukjent).

Sva s

SvalenII ss

 

 M/F MJØSFÆRGEN (1963) Bygget av Ankerløkken i Florø. I trafkk mellom Gjøvik og Mengshoel fram til 1988 for AS Mjøsfærgen, da selskapet ga opp pga den nye Mjøsbrua Biri-Moelv. Tok opp igjen den samme trafikken for AS Mjøscruise fra 1990 til 1994. Var i en kort periode i 1998 restaurantbåt ved Eidsvoll. Uvirksom ved Mengshoel i mange år. Slept til Gjøvik 2010, og i august 2011 ble det åpnet servering på bildekket etter div ombygginger av kaia. Framdrift: Wichmann, men denne er dessverre tatt ut.
Se mer oppdatert info andre steder på denne hjemmesida.

Mengshoel mars 2008. Foto: Høiberg

 

VB70 (1930) Spesialbåt for sleping og varping. Bygget av Glommes Mek. Assisterte WINNIE ved det siste tømmerslepetslepet i 1980. Navnet "VB 70": VB står for "varpebåt", "7" for fløterdistrikt Mjøsa, og "0" for båt nr. 0. Nummereringen ble foretatt uten kronologi i 1950. MJØSSAMLINGENE er eier båten. VB70 ble malt opp, fikk reparert skroget og sjøsatt høsten 2010. Baldakin restaurert i 2011. Alt på dugnad. Båten gjør mange turer med medlemmer, brukes som arbeidsbåt for Mjøssamlingene og er stadig klar for nye oppdrag! Motor: Penta, opprinnelig Seffle.

VB70 s

Foto: Høiberg

 

VB 75 (1954) er 1 av 4 båter som ble kjøpt inn fra Leirvik på Stord til Mjøsa, Losna og Espedalsvannet. Båtene hadde vinteropplag på Lillehammer og ble vedlikeholdt på Fetsund lenser, der de også hadde blitt klargjort med motorer og vinsjer før de ble satt i drift. Alle 4 båtene ble solgt da fløtingen i Lågen og tverrelvene ble nedlagt i 1969. En havnet på Gjøvik Bruk, en på Hurdalssjøen for Mathiesen/Eidsvold Verk, og en hos Tofte Cellulose. Den siste, VB 75 ble kjøpt av Mjøsfærgen, og senere solgt videre og ombygd til fritidsbåt. Nå har den navnet "BOLKEN" og har hatt hjemmehavn både på Gjøvik og Moelv, men nå tatt godt vare på i Eidsvoll av Magne Ødegård.

(Foto fra Gjøvik: Høiberg)

 

Overordnet kategori: Båter
Treff: 11652