Dette bildet er hentet fra boka "Langs kysten i femti år" av Dag Bakka jr. som også er fotografen (Bergen 1997). Det viser singeldekkeren LEIF ERIKSON, men denne båten gikk på Mjøsa fra 1873 til 1942 - DS VIKEN!
Sitat fra boka (redigert) :
HAUKØYFJORD (LJFS): 88,9 ft (pp), 145 Hk Bolinder (1950), Akers Mek 1872, bygg nr 70. Bygget som D/S VIKEN for IS Viken, Toten,
1898: Eidsvolds DS. Fart på Mjøsa. Opprinnelig 86 ft. 1942: Demontert og flyttet fra Mjøsa.
1949: Under gjenoppbygging på slippen på Lindøya, Oslo. 1950: Levert til Olav Jacobsen PR, Oslo som HAUKØYFJORD.
1953: Solgt på tvangsauksjon til Ole Pettersen, Herøy/Ålesund, omdøpt TORVALD ERIKSON. Satt i rute Bergen - Sunnmøre. 1960: Ny motor 280 Hk NORMO.
1962: Til Lars Sandvik PR, Spjelkavik/Ålesund. 1966: Forlenget til 111 ft.
1968: Omdøpt LEIF ERIKSON.
1969: Solgt Petter O. Pettersen PR, Vegsund/Ålesund.
1.9.1970: Grunnstøtte i Sunnylvfjorden med sandlast, sank på dypt vann, besetningen på 3 mann reddet.
….Få fraktebåter har hatt så omskiftende livsløp…….
Og i boka "Herøybåtar i hundre år" (1988) finnes flere opplysninger (redigert): Passasjersertifikat (på Mjøsa) for 60 pass. med last og 225 uten. 1940 seld til 2 forretningsmenn på Gjøvik som i 1943 kutta båten i 3 delar og frakta han med tog til Oslo og så med prammar til Holms Slipp på Lindøya. Sett saman og noko ombygd av firma Olsen og Borge for Sverre E Gundersen i Oslo, sjøsett og levert 21.feb. 1946. Etter enda ein eigar vert båten kondemnert i 1950, men ombygd og modernisert ved Glommens Mek. Levert til Perelius Jakobsen, Tysfjord, navn HAUKØYFJORD.
Stor takk til medlemmer på veteranskipsforumet for all hjelp!
Les mer under knappen "MJØSHISTORIE" om forliset!