HER ER EN ALFABETISK OVERSIKT DAMP- OG MOTORFARTØYER som er/har vært på Mjøsa i PROFESJONELL drift.
Under denne lista finnes oversikt over de fleste seiljaktene - mange av disse fikk installert motor.
Navn - byggeår/ankomst Mjøsa - LOA - skrogmateriale - framdrift - status
Alfen, motorjakt
Andungen, 32 ft, glassfiber, charterbåt Hamar, nå fritidsbåt i Totenvika
Balder, se Esperen
Balkan, tre, motorjakt
Bjørn (1871), lastebåt, tre, damp, Skattumsbåt, ligger sunket i Bergevika på Helgøya, forliste 1901
Bjørnen, se Bjørn
Bob, stål, damp, til Randsfjorden 1929, hugget 1940
Bolken (1954), stål, motor, forlenget, nå fritidsbåt på Eidsvoll, privat/Mjøssamlingene. Se VB 75
Bundefjord (se Prøven)
Dalegudbrand (1848), 95 ft, stål, damp, siste kjente oppdrag var ved hevinga av Gjøvik i 1913, status ukjent
Dalegudbrand (1909) mudderapparat, 65 fot, damp, men uten egen framdrift, hugget på Minne 1968
Dronningen (1847), stål, damp, hugget 1945 på Minne
Duen (1885?), 28,5 ft, stål, damp/bensin, sank i Minnevika 1933, ligger der enda
Dølen (1909), 61,6 ft, stål, damp, sank v. Fremmingsøya 1968, ligger der stadig, eies av Mjøssamilingene
Ellida, tre, motorjakt
Elvekongen (1972), 53,4 ft, alu, diesel, i drift på Vorma/Glomma, hjemmehavn Årnes
Erna Olsen RS119 (1998), 29 ft, aluRIB, vannjet, ute av Mjøsa, er nå på Island
Esperen (1917), 62,4 ft, tre, motor, ex Balder
Fagervik (1917), 42 ft, tre, motor, ukjent status
Falken, 1959?, tre, redningsskøyte mm, Motorklubben Fart, Hamar. Ukjent status
Fant (1925? til Mjøsa ca 1942) ex Kraft, tre, motor, 28 pax, i opplag på Lillehammer
Fram, ex Oder, tre, motorjakt, lastebåt
Fram (1904), 29 ft, tre, motor, ligger på land ved Thorstadbua, Lillehammer
Fulton (ca 1880), 29 ft, stål, damp, 25 pax, charter, ukjent status
Færdesmanden (1856), 104,5 ft, eik på jern, damp, hugget eller senket
Gjøa se VB 73
G. J. Castor RS (1994), 34 ft, RIB, motor, ute av Mjøsa, nå på Femunden
Gjøvik (1876) se Vormen, Nord
Gjøvik (1902), 87,7 ft, stål, damp, hugget på Hamar 1939. Modell står på Minne
Glad (1911), 45,4 ft, tre, motor, ukjent status
Grei, tre, semidiesel, brent opp, motoren står på Minne
Haabet, motorjakt
Hamar (1888), 94,2 ft, stål, damp, hugget 1953. Modell står på Minne
Hamar-Kapp-Ferjen (1951), 124 ft, stål, motor, hugget. Klasset for 400 passasjerer
Hamar-Nes-Toten-ferje se Hamar-Kapp-Ferjen
Hein (1938) 27 ft, eik og mahogny, motor, solgt ut av Mjøsa 1963
Helgin, 49,4 ft, alu, motor, Oslofjorden
Helgøy (ex Lettvindt, senere Mira) se Lettvindt
Helgøya (1938), 46 ft, tre, Gideon/Seffle semidielsel, bilferje, i opplag på Minne
Helgøyferja (1928), tre, semidiesel, hugget 1938
Industri (1870), 81,9 ft, tre, damp, hugget 1931
Industri II (1895), 83 ft, stål, damp, sank i Minnevika 1.sept 1956, kan ses på lav vannstand!
Isbjørn (se Bjørn)
Jernbarden (1840), 100 ft, stål, damp, hugget 1936. Passasjer/last
Jomfru Karine, 30 ft, tre, motor, hugget ca 1935. Passasjerbåt
Kim RS 95 (1979), 18,1 ft, plast, motor, ute av Mjøsa. Reningsskøyte.
Kong Oscar/Mjøsen (1867), 158,8 ft, stål, damp, hugget 1939. Passasjerbåt, stykkgods.
Kvik (1866, til Mjøsa 1925), 57,2 ft, stål, damp, motor, senket 1976 i Totenvika. Passasjer/last
Kvikk, tre, motor, kondemnert. Passasjerbåt.
Levahn, tre, motorjakt, lastebåt
Lama (1989) , 33,5 ft, motor, ute av Mjøsa. Passasjerbåt.
Lidaros, motorjakt, lastebåt.
Lillehammer (1908), 87,7 ft, stål, damp, senket 1976 i Totenvika. Passasjer/last
Lettvindt (1867), 53 ft, stål, damp, hugget 1960. Passasjer/stykkgods.
Lyng (1921), tre, motor, hugget ca 1950. Passasjer.
Løwen, tre, motorjakt, hugget 1957, last.
MB 77 se Hein, inspeksjonsbåt
MB 78 (1949) 30 ft, tre, FM motor, solgt til Oslo 2000 , inspeksjon
MB 79 (1948) 30 ft, tre, FM motor, overført til Øyeren 1968, inspeksjon
Mira (se Lettvindt)
Mjaar (1911) 30 ft, Regal 12 Hk, status ukjent
Mjøsen (se Kong Oscar)
Mjøsblomsten, på Mjøsa kun i 1954, tre, motor, solgt ut av Mjøsa
Mjøscruise se Mjøsfærgen (nr 3)
Mjøsfærgen (1923), 60 fot, stål, motor. Restaureres på Minne. Eies av Mjøssamlingene fra 2013. Vernet av Riksantikvaren 2013. Bilferje, pendelferje.
Mjøsfærgen II (1950), 97,5 fot, stål, motor, i rute på Randsfjorden som Randsfjordferja II. Bilferje.
Mjøsfærgen III, se Mjøsfærgen (1923) - navneskifte 1963, 1967, 2015.
Mjøsfærgen (nr 3) (1963), 114 ft, stål, Wichmann 500, ligger på Gjøvik uten motor, restaurantbåt
Mjøsfærgen IV (1969), 148 ft, stål, motor. Senere Drøbaksund III. 2015: i Middelhavet/Spania som Base 173
Mjøsfærgen V (1974), 148 ft, stål, motor. Senere: Aldra i drift Hemnesberget-Leirvika i Nordland, fra 2015 Nautilus Aldra i drift for Seløy Undervannservice
Mjøslekter (se Hamar-Kapp-Ferjen)
Mjøslyn, (1982 hos Brdr Aa som Rygerskyss) på Mjøsa i 1987, motor (1120 Hk, 32 kn, raskeste rutebåt på Mjøsa) nå: MS Steigfart. Passasjerbåt.
Mjøsvekteren, RS 148, (2012) 10,5m, sandwich, 2x300 Hk påhengs, i drift fra 2012 for Redningsselskapet
Nord, se Vormen
Nord II (til Mjøsa 1953), 38 ft, tre, motor, solgt ut av Mjøsa på 70-tallet, passasjerbåt.
Opplandsferjen (se Hamar-Kapp-Ferjen)
Pelle VB 71 (1949), stål, Seffle 20 Hk, fritidsfartøy Øyeren. Tømmerbåt
Prøven (1876), 42 ft, stål, damp, senere Bundefjord, hugget 1960. Passasjer/stykkgods
Rapp (tysk, til Mjøsa ca 1940), lastebåt, stål, motor, ut av Mjøsa ca 1950. Passsasjerbåt.
Raufoss, alu, motor, brukt til dumping av ammunisjon fra Pannengen, status ukjent
Rauna R/S, 29 ft, alu/RIB, vannjet, redningsskøyte på Gjøvik fra 2008, ute av Mjøsa
Rita (1947), 35 ft, tre, bensin, til Mjøsa 1962, gikk for Tømmerdir. i 4 år, hugget. Inspeksjonsbåt.
Smedstuferja (1860), ca 35 ft?, tre, årer og råseil, hugget 1910. Passasjer/last
Snøgg (ca 1930), tre, bensin 21 pax, Hamar, brant 1935. Charter
Skibladner (1856), 168,8 ft, stål, damp, i drift, fredet av Riksantikvaren 2006
Skreia (1902), 71,4 ft, stål, damp, hugget 1957. Skroget bygget for hvalfangst. Passasjer/last
Sofie (se Vormen MB)
Start, taubåt, til Mjøsa 1918 fra Porsgrunn, 34 ft, stål, motor, i drift for Mjøssamlingene Kapp/Minne. Tømmer.
Stjernen (1899, kongesjalupp, til Mjøsa 1946), 55 ft, stål, damp/motor. Sandbåt. Restaurert, i drift i Horten.
Storsjø (1912),tømmersleper, til Mjøsa fra Storsjøen, Hedmark i 1992. 56 fot stål, damp/motor), 2012 solgt tilbake til Storsjøen
Svanen, tre, jakt med dampmaskin
Svalen, tre, jakt, seil, motor; senere Totenvik. Lastebåt.
Svalen II (1923), lastebåt, 50 ft, stål, Bolinder semidiesel. Lastebåt.1982 Bolinder diesel 57 Hk, 1985 MAN 150 Hk, i drift privat/Mjøssamlingene Minne/Kapp
Svan II, se MB Vormen
Sævat (1920), taubåt, 54 ft, stål. Tømmertrekker. Nå Caterpillar 250, i drift på Kapp. Medlem i Mjøssamlingene.
Thor (1875), taubåt, 78,5 ft, stål, damp, taubåt, hugget 1959
Tordenskjold (1876), 108 ft, stål, damp, hugget 1936. Passasjer/last
Tryg (1905), tre, motor, brant i 1920 åra? Passasjer
Varden (1868 - til Mjøsa 1902), 58,6 ft, stål, damp, hugget 1961. Passasjer/last
VB 32 (1954) stål, Seffle 15 Hk, eies av Mjøssamlingene fra 2016. Tømmerbåt.
VB 70 (1936) 25 ft, stål, Seffle 15 Hk, nå Penta 2000. I drift for Mjøssamlingene, Minne. Tømmerbåt.
VB 71 se Pelle
VB 72 se START
VB 73 (1954), 20,5 ft, stål, Seffle 20 Hk. Tømmer. Forlenget, nå på Strandefjorden Valdres som Julia Maria
VB 74 (1954) stål, Seffle 15 Hk. Eies av Mjøssamlingene, på land u/motor. Tømmerbåt.
VB 75 (1954) se BOLKEN, bygget på Stord. Tømmerbåt. Nå fritidsbåt Eidsvoll, medlem i Mjøssamlingene
VB 76 (1954) 19 ft, stål, Seffle 15 Hk, status ukjent. Tømmerbåt.
Vesle Mira (ca 1920), tre, motor. Status ukjent. Passasjer
Vidar (1908), 34,5 ft, motor, status ukjent. Passasjer
Viken (1872), 86 ft, stål, damp, ut av Mjøsa 1943, ombygd flere ganger, forliste ved Ålesund 1970. Last.
Viking I (1938, til Mjøsa 1957), 42,7 ft, tre, motor, charter, kondemnert. Passasjer.
Viking II, 39 ft, tre, motor, charter, kondemnert. Passasjer
Vormen (1876), senere GJØVIK, NORD. 48,3 ft, stål, damp, hugget 1953. Passasjer
Vormen M/B (1874, til Mjøsa 1916), damp/petroleum, senket v Gjøvik 1974. Passasjer
Viking, tre, motorjakt. Lastebåt
Willy (til Mjøsa 1949), taubåt, 52 ft, stål, Albin 125, i drift for Mjøssamlingene på Minne. Vernet av Riksantikvaren 2013. Tømmerttrekker
Winnie (til Mjøsa 1949), taubåt, 47 ft, stål, Albin 125, fritidsfartøy, hjemmehavn Gjøvik, tømmertrekker/fritidsfartøy.